Lite om mitt skapande + ny skiss

Tänkte jag skulle svara på lite frågor som jag fått av en läsare i det här inlägget. 🙂

Fråga 1: Skissar du varenda dag?

Jag försöker ha det som ett mål att skissa varje dag, men tyvärr blir det inte av varenda dag. Men jag försöker. Det är nyttigt för sitt skapande att skissa varje dag bara för att hålla igång flowet. Men det är också bra att ta pauser då och då, fast för min del har det mest varit ofrivilliga pauser då jag viljat skissa men av olika orsaker inte kunnat eller orkat med. Men som sagt, mitt mål är att uppnå ett dagligt skissande, men jag är inte helt och hållet där ännu.

Fråga 2: Kollar du mycket efter inspiration på nätet, och isåfall vart?

Ibland söker jag inspiration ifrån nätet när min egna fantasi kört fast. Det är väldigt bra att inspireras av bilder eller andras skapelser, det brukar ge en extra skjuts till ens egen fantasi. Så internet är en guldgruva när man behöver söka inspiration. 🙂 Och vart jag kollar är på alla möjliga ställen. Oftast googlar jag bara på något ord och söker inspiration, ibland hänger jag runt på deviantart och kikar på alla fantastiska skapelser som finns där av duktiga personer. Eller så kikar jag runt på instagram och se vad för roligt det finns att inspireras av där. Men oftast till 99% av fallen så är google sökningar min främsta inspirationskälla när jag söker på nätet. Och notera att detta är enbart inspiration jag söker, jag kopierar inte av något rakt av utan jag inspireras bara, det kan vara allt från att inspireras av en viss färgläggning, till poser till att bara kolla på bilder på djur och människor för att studera hur kroppens anatomi ser ut. Hittar jag en bild som jag bara vill rita av rakt av så gör jag det enbart till privat bruk och aldrig något som jag publicerar offentligt sedan, detta gör jag enbart i övningssyfte och inget annat.

Fråga 3: Ritade du av mycket när du började komma igång med skapandet eller tecknar du efter egen fantasi? Själv försöker jag använda fantasin så mycket som möjligt med det kanske är fel väg att gå när man är en relativ nybörjare?

När jag startade vilket var mååååånga år sedan så ritade jag av väldigt mycket, och även  kalkerade en hel del. Men detta var bra som övning har man insett nu som vuxen, då det övar upp ens förmåga att se och observera när man ritar av och kalkeringen övade upp muskelminnet i handen. Men detta insåg man ju såklart inte när man var liten och ritade av samt kalkerade bilder. 😛  Men tack vare det flitiga avritandet man gjorde när man var liten så har det gett mig en bra grund att stå på nu som vuxen. Så att rita av bilder eller föremål är jätte bra för nybörjaren. 🙂 Tillslut så blir man mer självsäker i sitt ritande och får en bra grund för när man sedan ska rita ur sin egna fantasi. Men när jag var liten så ritade jag även mycket mycket ur min egna fantasi. Jag hade en väldigt livlig fantasi som liten så det var sällan svårt att hitta på saker att rita ur sitt egna huvud. Detta höll i sig upp till tonåren. Nu som vuxen får jag anstränga mig mycket mer för att få igång min fantasi.

Att du använder din egna fantasi så mycket som möjligt ser jag bara som positivt, det är bra att hålla igång hjärnan så att man inte förlorar sin egna fantasi. 🙂 Ett bra sätt är att försöka kombinera sin egna fantasi med att rita av saker emellanåt bara för att utvecklas och lära sig hur saker och ting ser ut och hur skuggor och färger faller etc. Men utöver det så anser jag att använda ens egna fantasi enbart ska uppmuntras. 🙂 Så öva på det sätt som känns bäst för dig. Känner du någonsin att du fastnar så är det bara att utmana dig själv för att fortsätta utvecklas.

Jag anser att det finns inga rätt eller fel metoder, det beror ju lite också vad man vill uppnå med sitt ritande? Är man ute efter att utvecklas så ska man utmana sig själv emellanåt. Försöka rita något som är snäppet svårare än det man i vanliga fall brukar rita men som man fortfarande tycker skulle vara kul att rita. Ingen idé att sitta och rita sånt man har noll intresse för, det kommer bara dra ner ens lust, och lusten är i varje fall för mig viktigt för att jag ska vilja rita och utvecklas.

 

Hoppas du som ställde frågorna fick svar på det du undrade. 🙂

Och hoppas ni andra som läser också fick en liten bättre inblick. Har ni fler frågor eller funderingar så tveka inte att kommentera, så svarar jag så gott jag kan på era kommentarer. 🙂

Ha en fortsatt trevlig vecka!

 

Vi avslutar inlägget med dagens skiss, denna gjorde jag på photoshop. Den är kladdig och har ingen noggrann linjearbete bakom sig, detta är mest en konceptbild som jag bara kände för att skissa fram utan något djupare eller grundligare arbete bakom. Ville även göra en kvinnokropp, då jag gillar kvinnokroppens former när man ritar, så det är kul. 🙂 Och hår älskar jag att rita också, så håret fick nog mest fokus i den här skissen, haha.

naked

//Anne

Kommentera

